ПОСЛЕДВАЙТЕ НИ

меню

НИМХИ И СИНОПТИЧНАТА КАРТА

Нимхи: Здравейте! Днес ще си поговоря с нашия дежурен синоптик Анастасия. Тя ще ни разкаже малко повече за странните карти, които чертаят синоптиците и чрез които се оказва, че разбират какво ще е Времето през следващите дни. Представяте ли си?

Спътникова снимка (05.08.2020 г.)

И така, на долните снимки всъщност ще видите не една, а цели 2 карти. Първата е спътникова снимка на част от Европа и България, направена от един от метеорологичните спътници в Космоса, а второто изображение е синоптична карта.

Аз успявам да различа границите на България на тях! Но какво означават всички тези линии? Какви за тези числа по картата? Какво е „В“?, Какво е това бялото на спътниковата снимка? И как от  тези изображения разбираме какво ще е времето?

Синоптикът: Здравей Нимхи! Здравейте любознателни читатели!
Нимхи, това са много въпроси, но ще се постарая да отговоря на всичките един по един. Не бързай.

Синоптична карта, изготвена за 05.08.2020 г. в НИМХ

Нимхи: Искам да знам как разбирате какво ще е времето от тази карта?

Синоптикът:  Къде искаш да знаеш какво ще бъде времето?

Нимхи: В Бургас!

Синоптикът: А можеш ли да ми покажеш къде на картата се намира Бургас?

Нимхи: Ами да, ето тук

Синоптикът: От една снимка (като тази горе) и от синоптичната карта само опитното око на синоптик може да ти каже какво ще бъде времето. Това са моментни „снимки“ на метеорологичен език какво се случва в часа и на датата, на която тези изображения са запечатали температурите, облачността, вятъра, валежите или други характеристики на времето. Като гледам тези изображения, мога да ти кажа, че на 5-ти август 2020 г. в Бургас е било слънчево и топло, идеално за морски приключения. …  За да ти кажа какво ще бъде времето в Бургас през следващите дни, трябва да прегледаме много такива карти. Синоптичните карти, с изчертани линии показват онова, което ще се случи през следващите дни с температурите, с вятъра или с вида на небето. Някои се разчитат по-лесно, други са само за специалисти. 

Нимхи: Ама как разбра, че времето в Бургас е било хубаво на 5-ти август?

Синоптикът: Виждаш ли буквата „В“ на синоптичната карта. Това е съкращение за думата „Високо“. Означава, че там атмосферното налягане е високо и много често и най-вече през лятото това е свързано с безоблачно небе – слънчево през деня, ясно през нощта. За зимата – историята е друга, за друг наш разговор. Е това „Високо“ е било над Бургас преди няколко дни, така че времето там е било ясно и хубаво. Земята е огряна от Слънцето, когато видим на картата думичката „Високо“, тъй като няма облачност.

Нимхи: Значи, когато е „Високо“ аз ще изчезна?

Синоптикът: Но винаги ще се връщаш.  Виждаш ли буквата „Н“. Ти обичаш да се появяваш там, около тези „Н“-та, които обозначават областите с ниско атмосферно налягане. Черните линии, които са изчертани на картата свързват точки с еднакви стойности на налягането. Ти си имат име, ще ти го кажа след малко. На такива карти, но обхващащи по-голяма територия се чертаят и т.нар. „атмосферни фронтове“. Облаците са големи любители на  „студените фронтове“. Метеоролозите ги рисуват със син цвят, за да обозначат зоните със студен въздух. Студените фронтове са характерни със студени ветрове, облаци, бури и дъжд. Там обичаш да се разхождаш ти, да се развихряш и да доставяш дъжд или сняг, в зависимост от сезона.

Виждаш ли бялото над София на Картата от Спътника? Това е облак, точно като теб, Нимхи. Бял е, защото е съставен от вода, която може да падне като дъжд.

Нимхи: Добре де, ама как разбираме, че студеният фронт се движи към Бургас?

Синоптикът: Линиите, които виждаш изчертани на картата оформят „коридорите“, по които духа вятърът. Колкото по-гъсто начертани са тези линии, толкова по-силен е вятърът и толкова по-бързо ще достави фронта или облаците с или без дъжд до мястото, което ни интересува, например до Бургас. 

Нимхи: Искам да знам за какво са тези черни линии?

Синоптикът: Нали ти обещах да ти кажа името им. Наричат се „изобари“

Нимхи: Това нов вид сладолед ли е?

Синоптикът: Ха-ха. Всъщност това са линии, които синоптикът рисува, за да свърже зоните с еднакво атмосферно налягане или по-точно да раздели зоните с различно атмосферно налягане. Чертаят се през 2 или 5 хПа (хектоПаскала – това е основната единица за измерване на приземното атмосферно налягане). Така, линия след линия, се оформят областите с по-високо налягане и по-ниско налягане, докато стигнем до най-ниската и съответно най-високата стойност, обозначени на картата с голяма буква „Н“ и голяма буква „В“. 

Във всеки „коридор“ между две линии, атмосферното налягате във всяка една точка  е приблизително еднакво, като разликата не надхвърля 2 до 5 хПа.

Нимхи: Това с налягането е много интересно, ама ще ми кажеш ли повече за високото и ниското налягане?

Синоптикът: Разбира се. Налягането е една от основните характеристики на атмосферата. Освен температура, въздушната маса над определен район се характеризира и с налягане. Всичко трябва да се мери и определя по някакъв начин. 

Ето ти пример: Хората си имат ръст, т.е. те са различно високи. Е, и атмосферата си има „ръст“. Не, че атмосферното налягане показва колко е висока атмосферата, но ни показва с каква сила един стълб въздух натиска земната повърхност под него. Атмосферното налягане се променя, понякога повече, понякога по-малко. И точно от това зависи и дали времето ще се променя или не. Мога да споделя с теб няколко тайни за това атмосферно налягане, за което толкова питаш.

НИМХИ: Ооо, обичам тайните, но си признавам, че няма да ги задържа само за себе си, ще ги споделя и с нашите читатели. Нали може?

Синоптикът: Дааа, разбира се! Даже разчитам на теб, че ти много пътуваш, да ги разкажеш на повече ученици. 

И така, когато се затопля, налягането се понижава, защото топлият въздух е по-лек. Когато застудява, налягането се повишава. Досещаш се защо? Защото студеният въздух е по-тежък. Ако се изкачваш в планината, атмосферното налягане става по-малко, защото стълбът въздух, който натиска земната повърхност, намалява по височина. Случвало ли ти се е, ако се изкачваш с кола в планината и пътят ти минава през някой високопланински проход, да ти заглъхнат ушите? Е, това е заради разликата в атмосферното налягане. 

НИМХИ: Добре, добре, почти разбрах за налягането. Но, ако има някое дете, което да ме попита нещо, което не ми е съвсем ясно, нали мога да го препратя към теб? 

Синоптикът: Разбира се. Можеш да се свържеш с мен чрез този формуляр.

НИМХИ: Сега ми разкажи за фронтовете. Какво представляват те и защо са топли и студени? Извини ме, че само питам!

Синоптикът: Ааа, много хубаво е, че питаш. Ако облаците или децата питат, значи мислят, значи искат да знаят, а това е много, много хубаво.

Синоптикът: И така, с фронтовете работата не е много сложна първоначално. Има райони в атмосферата, чиито температури са по-високи и там е топло. Над други райони пък е студено. Е, границата между тези две различни въздушни маси, топлата и студената, се нарича атмосферен фронт. И понеже атмосферният въздух, като теб, се движи, то и фронтовете се движат. 

Всъщност атмосферата винаги се опитва да достигне равновесно състояние - да изравни температурите си на едно и на друго място - затова възниква вятърът, например. И понеже студеният въздух, най-често се движи по-бързо, той настига топлият въздух пред него. На границата на тази атмосферна среща започват да се образуват облаци и най-често да вали, понякога дъжд, понякога сняг. Е, тази мислено прекарана граница в атмосферата е не сам фронт, ами студен фронт. Мислена граница, но добре видима от хората благодарение на теб и всички други твои събратя – облаците, дето само чакате да видите фронт и да се накичите по него.

НИМХИ: Ей, нетърпелив съм да разбера кой е тогава топлият фронт …

Синоптикът: Тук е малко по-спокойна работата. През лятото топлият фронт даже може да мине и без ваше участие, на облаците. Само дето на всички им става горещо, трябва често да си поливаме цветята на балкона, а стопаните трябва да поливат на полето, за да имат добра реколта. Обаче, ако е зима и минава топъл фронт, такъв сняг за пързаляне може да навали, че даже Агенция „Пътна инфраструктура“ и Гражданска защита трябва да се притекат на помощ.  Топлият въздух обикновено минава над студения, който е по-ниско и се образува една плътна облачност, облак до облак, не може да ви разграничи човек с поглед. И ако този топъл фронт е бавноподвижен, ако се появи и някой циклон, обикновено средиземноморски, то снегът ни е сигурен. 

Нимхи: Остана да ми разкажеш за тези купчинки от цифри по картата.

Синоптикът: Дааа, това е началото на прогнозата. Това са измерванията, които се правят от метеорологичните наблюдатели във всяка една синоптична станция (те отчитат показанията на уредите) или от уредите във всяка една автоматична метеорологична станция. Това е информация за температурата, налягането, вятъра – посоката и скоростта, облачността, валежите и всичко друго, което описва състоянието на атмосферния въздух в една точка, точката на станцията в един определен момент. Данните от всички станции се нанасят на определен вид карти и с един поглед синоптикът може да разбере къде какво е времето в този момент, в който е направена картата.

Символи, които се нанасят върху синоптичната карта

Данните от тази синоптична станции показват, че температурата е 7 градуса, в момента вали дъжд (това е знакът на наблюдаваното явление), посоката на вятъра е югозападна, скоростта на вятъра е 7 м/сек, точката на оросяване е 1 градус, количеството облачност е 10/10, т.е. цялото небе е покрито с обаци и те са от трите етажа – ниски, средни и високи, атмосферното налягане е 1006,2 хПа. 

НИМХИ: Ехааа, научих много неща, но съм сигурен, че има още много непознати за мен, а и за Вас драги читатели метеорологични загадки.

Синоптикът: Прав си Нимхи, затова ни посещавайте често, участвайте в нашите Игри за знания, питайте всичко, което ви интересува. Ние пък ще продължаваме да ви запознаваме с нашата работа и ще ви разказваме още много интересни истории – за вятъра, за облаците и за всичко, което вие ни поставите като въпроси!

Този сайт използва само бисквитки (cookies), които не съхраняват лични данни. ПОЛИТИКА ЗА ИЗПОЛЗВАНЕ НА БИСКВИТКИ

РАЗБРАХ